Pages

Tuesday, March 30, 2010

Pidato Spontan


Antara pelajar-pelajar yang terpilih untuk melontarkan idea dan mengasah bakat dalam Aktiviti Pidato Spontan.

1. Taklimat guru penasihat.
2. Guru meminta setiap pelajar mencabut undi untuk menentukan tajuk yang perlu diulas dalam pidato spontan.
3. Pelajar-pelajar yang mendapat tajuk pada kertas undian perlu keluar ke hadapan untuk bercakap secara spontan berkaitan dengan tajuk yang telah ditetapkan.
4. Setiap pelajar perlu menyampaikan pengucapan awam selama 2 minit.
5. Tajuk yang telah dikhaskan adalah berkaitan dengan Rokok, Dadah, HIV dan Aids.
6. Penyampaian ucapan awam tersebut perlulah mempunyai pendahuluan, isi dan huraian, contoh,serta penutup/kesimpulan.


Falsafah:
  • Memupuk sifat berani di kalangan pelajar untuk membuat pengucapan umum.
  • Pelajar dapat menyatakan isi pengucapan secara spontan.
  • Meningkatkan kenyakinan dalam diri pelajar.
  • Pelajar dapat mengetahui dan menilai kelebihan dan kekurangan yang terdapat dalam diri mereka. 

      Wednesday, March 10, 2010

      Halangan Komunikasi

      Pelajar bersama pasangan duduk berhadapan bertentangan mata dan bercerita bergilir-gilir selama 5 minit. 



      Pasangan perlu perlu duduk membelakang (back to back) dan mereka bercerita sesuatu dalam masa 5 minit. 


      1.  Guru penasihat memberikan taklimat berkaitan aktiviti yang dijalankan. 
      2.  Guru memberikan arahan supaya pelajar memilih pasangan masing-masing dan mengambil tempat di mana-mana bilik yang mereka rasa selesa.  
      3.  Semua pelajar bersama pasangan duduk berhadapan bertentangan mata dan bercerita bergilir-gilir selama 5 minit. 
      4.  Kemudian, pasangan yang sama perlu duduk membelakang (back to back) dan mereka bercerita sesuatu dalam masa 5 minit. 
      5.  Guru meminta 2 pelajar bersama pasangan masing-masing tampil ke hadapan untuk berkongsi apa yang diperolehi daripada aktiviti yang dijalankan. Pelajar diminta untuk memberikan reaksi mengenai komunikasi dalam dua situasi yang berlainan itu.

      Falsafah:
      Guru membimbing perbincangan dengan memberi fokus kepada:
      1. Dalam konteks membimbing, perhubungan bertentangan mata sangat penting agar reaksi dan perasaan rakan dapat dilihat sepenuhnya.
      2. Kesabaran penting untuk mewujudkan komunikasi yang berkesan dari segi mendengar dan bercakap. 
      3. Penting bagi ahli PRS mengenal pasti faktor-faktor halangan dan kesannya dalam proses mendengar, menerima dan menyampaikan mesej dengan berkesan.

          Ceramah Pencegahan Rokok dan Jauhi Dadah


           Tn. Ahmad Normi bin Tn. Mat (Pegawai Unit Pendidikan Pencegahan Dadah dan Disiplin, Petaling Perdana) memberikan ceramah berkaitan "Pencegahan Rokok dan Jauhi Dadah".

           Tn. Ahmad Normi bin Tn. Mat bertanyakan sesuatu kepada pelajar-pelajar berkaitan maklumat yang disampaikan dalam ceramahnya.

          Antara ahli Kelab PRS dan Kelab SLAD yang turut sama menghadiri ceramah yang diadakan.


          9 Mac 2010 (Selasa), Dewan Seri Kenangan SMK Seafield.
          Anjuran Kelab SLAD bersama kelab PRS mengadakan ceramah "Pencegahan Rokok dan Jauhi Dadah" dengan menjemput penceramah khas dari Pejabat Pelajaran Daerah Petaling Perdana. Penceramah yang dimaksudkan ialah Tn. Ahmad Normi bin Tn. Mat, Unit Pendidikan Pencegahan Dadah dan Disiplin, Petaling Perdana. Ceramah yang bermula pada pukul 3.00-4.00 petang ini telah melibatkan seramai 32 orang ahli kelab SLAD dan 33 orang ahli kelab PRS.
          Sebelum bermulanya ceramah, ahli-ahli perlu menyanyikan lagu tema PPDa/SLAD sebagai simbol dan lambang pelajar-pelajar merupakan sahabatPPDa. Pengisian ceramah dan maklumat yang disampaikan membawa pelbagai mesej yang perlu difahami oleh guru-guru dan pelajar. Pelbagai perkongsian pengalaman diberikan berkaitan rokok dan dadah bersama-sama ahli SLAD dan PRS. Secara keseluruhan, ahli-ahli memberikan kerjasama yang baik.

          Tuesday, March 2, 2010

          Komunikasi (Perhubungan Sehala dan 2 Hala)

          Pelajar secara sukarela tampil ke hadapan mengendalikan kumpulan.


          Pelajar menyelesaikan tugasan yang diberikan mengikut arahan.


          Wakil pelajar melukiskan gambarajah  sebenar yang perlu dibuat oleh para pelajar.


          Perhubungan sehala: 


          1. Guru memberikan kertas A4 kepada pelajar.
          2. Guru memilih seorang secara sukarela untuk tampil ke hadapan mengendalikan kumpulan.
          3. Guru memberikan arahan kepada semua pelajar supaya jangan bercakap atau bertanya apa-apa semasa proses berjalan.

          Perhubungan 2 hala:


          1. Guru memberikan kertas A4 kepada pelajar.
          2. Guru memilih seorang secara sukarela untuk tampil ke hadapan mengendalikan kumpulan.
          3. Guru memberikan arahan kepada semua pelajar supaya mengikut arahan yang diberikan dan dibenarkan bercakap, bertanya serta mengemukakan soalan jika arahan tidak jelas.

          Falsafah: 
          • Pelajar dapat mengetahui bahawa perhubungan 2 hala adalah mustahak. Contoh Guru – pelajar. 
          • Sangat berbahaya jika terpengaruh dengan orang lain / tidak tetap pendirian / kurang kenyakinan diri / takut dan lain-lain. 
          • Pergaulan / perhubungan penting khusus dalam menuntut ilmu. 
          • Keberanian bercakap / bakat kepimpinan perlu ada dalam diri seorang PRS. 
          • Dalam keadaan tertentu kita memerlukan bantuan orang lain. 
          • Pemimpin, ibubapa dan lain-lain mempunyai tanggungjawab untuk membimbing anak-anak mereka dan orang lain.

           
          Lampiran untuk aktiviti Komunikasi (Perhubungan Sehala dan 2 Hala)

          "Optical Illusion” / Salji Di Padang Pasir

          Wakil pelajar memberikan penjelasan kepada gambar yang diedarkan.
           
          Wakil pelajar memberikan pentafsiran disebalik gambar yang diperolehi.  
           Salah satu lampiran untuk aktiviti "Optical Illusion” / Salji Di Padang Pasir. 
          1. Taklimat guru penasihat. 
          2. Ahli diedarkan Lampiran 1-3 dan diminta meneliti apa yang mereka nampak. 
          3. Perbincangan diadakan mengapa ada ahli nampak jelas satu aspek saja daripada semua gambar tersebut. 
          4. Guru penasihat menerangkan pentafsiran bahawa apabila seseorang memandang sesuatu, otaknya akan memberitahu mata supaya menumpukan perhatian kepada satu yang jelas kelihatan sahaja. 

          Falsafah:

          • Individu mengukur seseorang dengan memandang lahiriah saja.  
          • Tanpa mengenali dengan lebih dekat, kesimpulan dan penilaian awal akan dibuat sama ada ada cara sedar atau tidak.  
          • Membuat penilaian awal ini boleh menyekat penerimaan terhadap individu itu, terutama di dalam proses menolong.  
          • Prasangka dan lain-lain akan membuatkan Pembimbing Rakan Sebaya mempunyai fikiran tertutup dan perhubungan tidak akan berkesan.

              Inventori Personaliti Warna (IPW)

              Ahli duduk dalam kumpulan masing-masing untuk memudahkan perjalanan aktiviti dijalankan.

              Guru penasihat menerangkan maklumat berkaitan ujian-ujian psikometrik dan pentafsiran IPW.

              1. Guru Penasihat memberikan taklimat sebelum aktiviti dijalankan.
              2. Guru mengedarkan borang Inventori Personaliti Warna (IPW) dan meminta ahli menjawab inventori tersebut.
              3. Ahli menjawab inventori yang diedarkan mengikut pandangan masing-masing.
              4. Guru penasihat menerangkan maklumat berkaitan ujian-ujian psikometrik dan pentafsiran IPW.
              Falsafah:  
              • Ahli dapat meneroka dan mengetahui kekuatan dan kelemahan diri melalui ujian IPW.