Pages

Wednesday, March 10, 2010

Halangan Komunikasi

Pelajar bersama pasangan duduk berhadapan bertentangan mata dan bercerita bergilir-gilir selama 5 minit. 



Pasangan perlu perlu duduk membelakang (back to back) dan mereka bercerita sesuatu dalam masa 5 minit. 


1.  Guru penasihat memberikan taklimat berkaitan aktiviti yang dijalankan. 
2.  Guru memberikan arahan supaya pelajar memilih pasangan masing-masing dan mengambil tempat di mana-mana bilik yang mereka rasa selesa.  
3.  Semua pelajar bersama pasangan duduk berhadapan bertentangan mata dan bercerita bergilir-gilir selama 5 minit. 
4.  Kemudian, pasangan yang sama perlu duduk membelakang (back to back) dan mereka bercerita sesuatu dalam masa 5 minit. 
5.  Guru meminta 2 pelajar bersama pasangan masing-masing tampil ke hadapan untuk berkongsi apa yang diperolehi daripada aktiviti yang dijalankan. Pelajar diminta untuk memberikan reaksi mengenai komunikasi dalam dua situasi yang berlainan itu.

Falsafah:
Guru membimbing perbincangan dengan memberi fokus kepada:
  1. Dalam konteks membimbing, perhubungan bertentangan mata sangat penting agar reaksi dan perasaan rakan dapat dilihat sepenuhnya.
  2. Kesabaran penting untuk mewujudkan komunikasi yang berkesan dari segi mendengar dan bercakap. 
  3. Penting bagi ahli PRS mengenal pasti faktor-faktor halangan dan kesannya dalam proses mendengar, menerima dan menyampaikan mesej dengan berkesan.

      No comments:

      Post a Comment